FRANCESCO GIOVANNINI
(Roma 1709/11-1775)
IN FESTO SANCTI JOHANNIS LEONARDI
MUSICA SACRA A ROMA NEL SETTECENTO
Francesco Giovannini OMD
maestro di cappella a Santa Maria in Portico in Campitelli a Roma
CAPPELLA MUSICALE SANTA MARIA IN CAMPITELLI
Direttore
Vincenzo Di Betta
Francesco Giovannini (Roma 1709/11-1775)
Prefetto della musica a Santa Maria in Campitelli
L’Associazione La Cantoria si dedica dal 2010 alla riscoperta di opere manoscritte inedite del patrimonio musicale romano, che vengono trascritte, studiate, eseguite in concerto e registrate per la casa discografica Tactus. Questo CD è dedicato al musicista, compositore e organista Francesco Giovannini, che fu prefetto della musica nella chiesa di Santa Maria in Portico in Campitelli nel XVIII secolo e le cui musiche sono conservate presso l’archivio dell’Ordine dei Chierici Regolari della Madre di Dio a Roma. Francesco Giovannini nacque a Roma tra il 1709 e il 1711, da una ricca famiglia romana: la madre Porzia Borghese e la zia Catarina erano estremamente devote ai padri dell’Ordine della Madre di Dio e destinarono loro ricchi lasciti testamentari, tra i quali anche un vitalizio annuale per il giovane Francesco. Figlio unico, questi era entrato a far parte dell’Ordine della Madre di Dio nel 1726, anno in cui doveva avere più o meno quindici anni. Durante il noviziato, che trascorse per i primi due anni a Napoli, si manifestò in lui una grave forma di “malcaduco”, che venne tenuto segreto e dovette in qualche modo condizionare gli studi del giovane. Rientrato a Roma, Giovannini si dedicò allo studio della musica, in particolare dell’organo, e svolse per molti anni regolarmente l’attività di organista nella chiesa di Campitelli. Nel corso della sua esistenza, si verificarono episodi che gli fecero percepire l’ambiente nell’Ordine intorno a sé come ostile, come quando nel 1743 venne criticato per aver cantato delle arie, nonostante fosse proibito dalle costituzioni dell’ordine cantare musica non liturgica. Giovannini si difese, chiedendo che gli venisse concesso di cantare un’aria, dato che aveva speso molti soldi per imparare a suonare l’organo per servire la “religione” e sostenendo che si trattasse di un Miserere, dunque non di un brano secolare.
«Io non so perche meriti questo non avendo fatto male a nessuno mai, ma bensì hò fatto bene a loro, e alla Religione: che io poi mi diverta a cantare un’Arietta, P. Generale me lo puol permettere, che sa bene, che se la canto, mi è costata ancora de boni zecchini per imparar a sonar l’Organo, e servire volentieri ancora in questo la Religione, e l’aria che canto adesso è il Miserere, e Popule meus quid feci tibi aut in quo contristavi te responde mihi: e ciò servemi di qualche consolazione in tante mie amarezze»[1]
Tali dissapori vennero indubbiamente superati visto che, nel 1751, fu eletto prefetto della musica e continuando a ricoprire tale carica almeno fino al 1761. Le sue composizioni conservate nell’archivio dell’Ordine della Madre di Dio sono datate fino al 1767. Già dal 1770 il compositore fu più volte malato, infatti venne sostituito all’organo dal musicista Mucci, come dimostra la seguente nota spese di chiesa e sacrestia di quell’anno: «Pag[at]i al Mucci organista per avere sonato diverse volte in nostra chiesa nella malatia del P. Giovannini … 1:30». Questo dato archivistico conferma peraltro che Francesco suonasse personalmente l’organo in chiesa durante le funzioni liturgiche. Morì a Roma il 4 luglio del 1775, come si ricava dal suo necrologio: «Romae die 4 Julii an. 1775. P. Franciscus Giovannini romanus, post supremam diuturnam aegritudine patienter toleratam, pie ac religiose decessit». In qualità di prefetto della musica, padre Giovannini fece ricopiare diverse composizioni di cui era molto probabilmente l’autore, come scritto esplicitamente nella Messa à Quattro Breve Concertata del 1762. Si tratta di composizioni di vario genere, realizzate soprattutto negli anni in cui era prefetto, nel decennio 1751-1762, tra le quali troviamo: Litanie della Beata Vergine Maria (1742); due Passioni, una secondo Matteo (1760) e una secondo Giovanni (1761), che rappresentano una rarità nel panorama compositivo dell’epoca, non solo italiano ma anche europeo; due messe (1762, di cui una attribuita); vari mottetti per una, due, tre voci solistiche con accompagnamento d’organo, composti principalmente nel 1767. Lo stile è quello delle voci concertanti, tipico della scrittura tardo-settecentesca, nella quale le parti a solo si alternano ad altre polifoniche, o per poche voci, o per coro di ripieno. La musica è una sapiente alternanza di melodie, dotate di morbida cantabilità, con passaggi veloci di diminuzioni vocali. Dalla scrittura musicale si può desumere che il servizio musicale nella chiesa di Campitelli era svolto da cantori con una vocalità ben strutturata, dotatati di una certa potenza vocale e una tecnica agile e virtuosistica, in grado di sostenere parti solistiche importanti.
Paola Ronchetti
[1] Archivio Storico OMD, scatola 72, Serie IV, Fasc. G4. Francesco Giovannini, senza data.
Francesco Giovannini (Rome 1709/11-1775)
Prefect of Music at Santa Maria in Campitelli
Since 2010 the Associazione La Cantoria has dedicated its energies to the rediscovery of unpublished musical compositions from Rome, transcribing, studying and performing these both live and recording them under the Tactus record label. This CD is dedicated to the musician, composer and organist Francesco Giovannini who was music master at the Church of Santa Maria in Portico in Campitelli in the 18th century, and whose works are conserved in the archives of the Order of the Clerics Regular of the Mother of God in Rome.
Francesco Giovannini was born in Rome between 1709 and 1711 into an affluent Roman family: his mother Porzia Borghese and his aunt Caterina were extremely devoted to the Fathers of the Order of the Mother of God and bestowed on the clerics generous legacies as well as an annuity for the young Francesco. An only child, he entered the Order of the Mother of God in 1726 when he was about 15 years-old. He spent the first two years of his noviciate in Naples where he started to suffer from a serious form of malcaduco as epilepsy was then known. Although this condition was kept secret, it must have in some way affected the studies of the young boy. On returning to Rome, Giovannini dedicated himself to the study of music and particularly, learned to play the organ; indeed, for many years he was the organist of the church in Campitelli. During his lifetime there were various episodes that made him realise that the environment of the Order where he lived was somewhat hostile; in 1743 he was criticised for singing non-liturgical arias despite the rules of the Order prohibiting the performance of such music. Giovannini defended his actions asking that he be allowed to sing such an aria given that he has spent a lot of money learning how to play the organ to serve “religion” and maintaining that the aria in question was a Miserere, and thus not a secular composition.
«I understand not why I merit such, having never harmed anyone and having done more good to both others and to religion. If I take pleasure in singing a little aria, then the Father General can surely concede this as he well knows that it has cost me much money to learn to play the organ and to willingly serve this religion, and indeed the aria that I now sing is the Miserere, e Popule meus feci tibi aut in quo contristavi te responde mihi: and precisely to console my many bitter disappointments».
These misunderstandings were undoubtedly resolved when we consider that in 1751 he was appointed Prefetto or Music Master of the Church and continued in this role at least until 1761; indeed, his musical compositions conserved in the archives of the Order of the Mother of God are dated until 1767. From 1770 the composer frequently suffered from ill-health and indeed was substituted as organist by the musician Mucci as confirmed in the church and sacristy accounts of that year: “Paid to the organist Mucci for playing various times in our church during the illness of P. Giovannini … 1:30”. This archival note also confirms that indeed Francesco himself played the organ in the church during liturgical functions. He died in Rome on the 4th of July 1775, as confirmed by his necrology: “Romae die 4 Julii an. 1775. P. Franciscus Giovannini romanus, post supremam diuturnam aegritudine patienter toleratam, pie ac religiose decessit”.
In his role as music master, Father Giovannini had various compositions most of which probably his own copied as explicitly confirmed in the Messa à Quattro Breve Concertata of 1762. These were various typologies of pieces and for the greater part composed in the years of his appointment as Prefetto from 1751 – 1762, of which we have: Litanie della Beata Vergine Maria (1742); two Passions, one of Matthew (1760) and a second of John (1761) which are quite rare in the compositional range of the period, not only in Italy but also in Europe; two Masses (1762, of which one attributed to him); various motets for one, two and three solo voices and with organ accompaniment composed for the greater part in 1767. The style adopted is of concertanti voice typical of the late 1700s in which the solo parts vary with other polyphonic phrases, or parts for few voices or chorus “in ripieno”. The music is a masterful alternation of melodies with a gentle lyricism, with some swift passages of diminished vocal intensity. From the musical notation, one can infer that the services of the Campitelli church were conducted by cantors with a well-structured and powerful vocality and an agile and virtuosic technique able to sustain important soloist phrases.
Paola Ronchetti
Il proprium di San Giovanni Leonardi.
Storia (breve) di una messa neo-gregoriana
Il modo migliore per apprezzare una composizione musicale destinata alla liturgia è quello di assaporarla nel contesto che l’ha generata e per il quale è stata concepita. È questo l’intento del presente CD, che permette di vivere l’esperienza sonora di un’antica messa di rito romano. In essa le composizioni tardo-barocche di Francesco Giovannini brillano come gemme incastonate in un antico gioiello formato da canti gregoriani, letture e orazioni, e dove il suono dell’organo emerge di tanto in tanto laddove quello delle voci e degli altri strumenti è superfluo o proibito.
Avendo Francesco Giovannini trascorso la sua esistenza di religioso e musicista presso la chiesa di Santa Maria in Campitelli a Roma, si è pensato di inserire le sue composizioni in una messa solenne per la festa dedicata al fondatore del suo ordine religioso, San Giovanni Leonardi, il cui corpo riposa nel fastoso tempio barocco. Tale evento, occorre precisare, non sarebbe potuto accadere all’epoca di Giovannini, poiché Leonardi fu beatificato soltanto nel 1861 e canonizzato assai più di recente, nel 1938, dunque molto dopo l’attività di Francesco a Campitelli. Ciononostante è parso suggestivo immaginare un “incontro”, seppur storicamente impossibile, tra le musiche settecentesche e le monodie neo-gregoriane composte per la messa in onore del santo lucchese. Non è per nulla scontato, in realtà, che al momento dell’istituzione della festa liturgica in onore di un nuovo santo si predisponga un apposito formulario di testi destinati a essere cantati durante la messa e l’ufficio del giorno a lui dedicato. Ed è ancora più raro, in particolare, che per l’introito, il graduale, l’alleluia, l’offertorio e il communio della messa stessa si compongano melodie nuove, per di più destinate, come in questo caso, a far parte del repertorio ufficiale della Chiesa. I testi liturgici della festa dedicata a Giovanni Leonardi (9 ottobre) risalgono probabilmente all’epoca della sua beatificazione: troviamo infatti il proprium missae dedicato all’allora beato confessore già tra gli officia pro aliquibus lociis dell’edizione Pustet del Graduale Romanum del 1871, sebbene in una versione melodica che ricalca lo stile rigido e scarno del cantus planus cinque-seicentesco allora in vigore. Nel successivo Graduale Romanum del 1908, con la cui edizione la Chiesa sancì il recupero dei testi e delle melodie medievali del repertorio gregoriano, il proprium del beato Giovanni Leonardi non fu incluso. Ciò avvenne solo dopo la canonizzazione del sacerdote lucchese, quando la festa a lui dedicata entrò addirittura a far parte del proprium sanctorum e, come tale, divenne obbligatoria per tutte le chiese di rito romano. I testi liturgici rimasero gli stessi già predisposti all’epoca della beatificazione, ma furono ornati da nuove melodie, questa volta ispirate allo stile del canto gregoriano medievale. Circa un trentennio più tardi, tuttavia, in seguito alla riforma liturgica del Concilio Vaticano II, la festa fu declassata a memoria facoltativa e il proprium missae leonardino scomparve sia dal messale che dalla versione riformata del Graduale Romanum (1973). I canti propri della messa di San Giovanni Leonardi contenuti in questo CD risalgono dunque al 1938 (o a poco prima) e furono composti sfruttando in buona parte la ben nota tecnica della centonizzazione, vale a dire attraverso l’impiego di incisi melodici provenienti da brani antichi collegati tra loro e integrati mediante parti di nuova composizione. L’incipit dell’introito In sermonibus Domini, fino alla quinta sillaba, riprende ad esempio quello dell’introito Dicit Dominus ego, della ventitreesima domenica dopo Pentecoste (ora trentatreesima del tempo per anno); allo stesso modo, altri brevi passaggi del brano sono chiaramente desunti dal medesimo modello antico. Il responsum del graduale Inflammatum est, ad eccezione della prima semifrase, sfrutta la corrispondente melodia del graduale Os iusti meditabitur, del Comune dei santi dottori. Il successivo versus, invece, si sviluppa più genericamente secondo schemi melodici tipici dei versi dei graduali del primo modo. Anche l’alleluia Tamquam prodigium non deriva da un brano specifico, ma rielabora formule melodiche tipiche di altri alleluia di settimo e ottavo modo. L’offertorio Christi factus sum, invece, deriva dalla parziale centonizzazione dell’offertorio Repleti sumus, di cui si riconoscono precisamente l’incipit e altri cospicui frammenti melodici. Similmente, il communio Quae mihi fuerunt riutilizza una rielaborazione del primo inciso del communio di quarto modo Amen dico vobis quod uni, appartenente alla messa del lunedì della seconda settimana di Quaresima. La rimanente parte del brano sembra invece frutto d’invenzione, sebbene compaiano qua e là tipiche formule di analoghi brani del primo e del secondo modo.
Massimo Bisson
The proprium of San Giovanni Leonardi.
A (brief) history of a neo-Gregorian Mass
The best way to understand and appreciate a liturgical musical composition is to savour it the very same context where it was born and for which it was conceived. This is what this CD intends to do; to allow us to live the sonorous experience of an ancient mass of the Roman rite. These late-Baroque compositions by Francesco Giovannini shine like precious gems set in an antique piece of jewellery made of Gregorian chant, readings, and orations where the organ is heard almost fleetingly in those moments when the sound of the voice and other instruments is superfluous or even prohibited. Having spent his life as a cleric and musician in the church in Santa Maria in Campitelli, Francesco Giovannini’s musical compositions are here presented in the context of a solemn mass for the Feast day dedicated to San Giovanni Leonardi, the founder of the Order of the Clerics Regular, and whose mortal remains rest in the sumptuous Baroque temple. We must remember that this celebratory event could not have taken place during Giovannini’s lifetime as Leonardi was beatified only in 1861 and canonized much later in 1938, both dates much later than Francesco’s period of activity in Campitelli. Notwithstanding, it appears fascinating to imagine this historically impossible “meeting” between the music of the 1700s and neo-Gregorian monodies composed for a mass in honour of the Lucca-born saint.
It is not a foregone conclusion that when instituting a liturgical feast in honour of a new saint that there is a pre-established or set formulary of texts destined to be sung during the mass and the office dedicated to the saint being commemorated. Something even rarer is that new melodies were composed for the introit, gradual, alleluia, offertory and communion for this Mass and would, as was the case, become part of the official repertoire of the Church. The liturgical texts of the Feast dedicated to Giovanni Leonardi (9th October) are most likely datable to the period of his beatification: indeed, we find the proprium missae dedicated to the then beatified confessor as part of the officia pro aliquibus lociis in the Pustet edition of the Graduale Romanum 1871, although in a melodic version in line with the rigid and emaciated aesthetics of the cantus planus of the 1500 and 1600s then still in common use. In the following Graduale Romanum of 1908 which sanctioned the recovery of medieval texts and melodies from the Gregorian repertoire, the proprium of the Blessed Giovanni Leonardi was not included. This was to happen only following the canonization of our Tuscan saint when the Feast day became part of the proprium sanctorum, and thus, an obligatory memorial for all Catholics of the Roman rite. The liturgical texts were the same as those prepared in the period of beatification but were further embellished with new melodies but now inspired by the medieval Gregorian chant style. About thirty years later and in the wake of the liturgical reformation of the Second Vatican Council, the Feast day was demoted to become an optional memorial and the proprium missae dedicated to Leonardi disappeared from the missal and also from the 1973 edition of the Graduale Romanum. The music of the mass dedicated to San Giovanni Leonardi recorded in this CD date back to 1938 or slightly before and were composed according to the well-known technique of centonization, a process involving creating melodies using material from a common set of phrases. The incipit of the introit In sermonibus Domini, up to the fifth syllable is a reproduction of the incipit of the introit Dicit Dominus ego, of the twenty-third Sunday after Pentecost (now thirty-third in the Proper Calendar); similarly, other short phrases of the piece are clearly derived from the same ancient model. The responsum of the gradual Inflammatum est with the exception of the first semi phrase uses the corresponding melody of the gradual Os iusti meditabitur, from the Common of the Doctors of the Church. Instead, the following versus is developed more generically according to melodic patterns more typical of a gradual in the first mode. Also the alleluia Tamquam prodigium is not derived from any specific piece but is a re-elaboration of melodic formulae typical of other alleluias in the sixth and seventh mode. The offertory Christi factus sum, instead is derived from the partial centonization of the Repleti sumus offertory of which the incipit as well as other significant melodic fragments are clearly recognisable. Similarly, the communio Quae mihi fuerunt reutilises a reworked version of the first semi phrase of the communio in the fourth mode Amen dico vobis quod uni from the mass for Monday of the second week of Lent. The remaining part of this piece appears to be a new composition, although typical formulae of analogous pieces of the first and second mode appear here and there.
Massimo Bisson